Undvik skador när du cyklar

Jämfört med många andra sporter eller fysiska aktiviteter så är cykling en idrott som är relativt förskonad från skador. Det anses ofta vara väldigt skonsamt mot kroppen, och cykling är någonting som såväl gammal som ung kan utöva. Dessutom finns det såklart i form av vardagsmotion lika väl som man kan cykla på tung elitnivå. Cyklister är emellertid inte helt förskonade från olika typer av skador. Först och främst finns det såklart rena cykelolyckor i trafiken eller om man exempelvis ramlar. Men sen förekommer det även förslitning eller belastningsskador, och när man blir drabbad av dessa är det inte alltid så lätt att veta vad man skall göra. Det existerar allt för många cyklister med krämpor eller förslitningar, som ofta är väldigt lättåtgärdade skador att rehabilitera.
Om man jämför med andra kraftansträngningar så är cykling väldigt vänligt mot kroppen, dina ben rör sig i mjuka kurvor under ett fast rörelseomfång. Dessutom blir reaktionskrafterna från marken väldigt små. Ledbandsskador, broskskador, stressfrakturer m.m. är en ovanlighet, utan ofta handlar det med om rena överbelastningsskador. Till exempel muskel- och senfästesinflammationer, rygg eller nackbesvär, slitna axlar m.m. När man cyklar är det nämligen lederna som får utstå störst påfrestningar, och de mest utsatta kroppsdelarna är bland annat knäleden, fotleden samt nacken. Det sistnämnda är extra viktigt att tänka på, många cyklister spänner nacken av ren ovana och får stelhet eller nedsatt rörlighet som följd.

Vad finns det då man kan göra som cyklist för att undvika dessa typer av skador? Sanningen är att det är ganska enkelt, och det förutsätter bara allmänt sunt förnuft. Dels har vi de självklara sakerna som att man bör värma upp ordentligt. För dig som cyklar för att gynna träningen så handlar det också om att gradvis öka belastning, intensiteten och nivåerna på din träning. Ta det lugnt, och tänk igenom ditt upplägg samt låt kroppen återhämta sig ordentligt mellan cykelpassen.

Utöver individuellt anpassade träningspass är det väldigt viktigt att ta hänsyn till knäna. Knäet består av två stycken separata leder, där den ena kan hittas mellan lårbenet och underbenet. Den andra leden hittar du mellan knäskålen och lårbenet. Just våra knän kan vara ganska känsliga, särskilt om det handlar om felaktig belastning eller felställningar. Av den anledningen är det viktigt att ha en korrekt sittställning, samt se till att ha sadelhöjd är korrekt. Genom att försäkra sig om dessa saker så optimerar man också sin cykling, och du skonar leder från onödigt slitage eller sträckningar. Om du dessutom kombinerar det med en succesiv ökning av intensitet, rejäl uppvärmning och tillräckligt långa uppehåll så kommer ditt resultat bli som bäst.

Cykling är en rolig sport som allt fler ägnar sig åt, och det finns många som dagligen cyklar till jobbet eller skolan. För dig som cyklar mycket och ofta, oavsett om det handlar om konditionsträning eller som rent transportmedel – behandla din kropp med respekt. Att cyklister drabbas av skador är kanske ingen nyhet, men det är väldigt lätt att undvika dem.

Så för din egen, din cykel och din hälsas skull – tänk igenom din cykling en gång extra.

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.