Matintag, näring och kosttillskott

När man cyklar så ställs det höga krav på vår kropp, och detta är särskilt sant när det kommer till att cykla för den fysiska träningens skull. Även fast vanlig vardagscykling kan ge stora fördelar när det kommer till motion och träning så finns det inget som motsvarar ett svettigt cykelpass. Men att träna hårt (oavsett idrottsform) ställer också krav på vilken kost man äter.

Eftersom all träning dessutom ser annorlunda ut så ser också valet av mat olika ut, och beroende på vilken form av träning man utövar är det alltså viktigt att variera sig. Så hur ser det egentligen ut när det kommer till cykling? Finns det särskilda måltider eller val av kost som är bättre lämpade än andra? Bör vi cyklister tänka på något särskilt innan vi ställer oss i köket? Ja, faktum är att det faktiskt finns det.

Det finns många olika former av träningsnivåer, vissa tränar på elitnivå medan andra bara vill hålla kroppen och flåset i trim. Det viktiga är dock att hålla en allsidig kost, då slipper du ofta ta en massa onödiga pulver eller piller. För även om kosttillskott kan vara något positivt i vissa sammanhang är det ingen nödvändighet, så vidare man inte tränar riktigt seriöst och verkligen vill optimera sina resultat.

Något annat som är viktigt är att anpassa kosten efter hur hårt man ska träna, man brukar säga att ju hårdare man tränar, desto längre tid mellan senaste måltiden och träningstillfället bör gå. Notera att det är viktigt att det inte går för lång tid, då man gärna vill undvika allt för långa mellanrum. Annars finns det risk att man inte orkar prestera hela vägen och i slutändan få sämre resultat. Om du äter tre timmar innan träning så rekommenderas det tre gram kolhydrater per kilo i kroppsvikt, samt lite fett och protein. Om du däremot äter två timmar innan träning så rekommenderas det för cyklister att äta två gram kolhydrater per kilo i kroppsvikt, men inget fett eller protein. Så med andra ord, kosten varierar väldigt kraftigt beroende på intensitet samt när man intar måltiden.
Maten innefattar emellertid inte bara vad man äter innan själva träningstillfället, utan även vad man äter efter det. När man tränar så behöver vår kropp snabbt fylla på med energi och kraft, därför är det också viktigt att äta så fort som möjligt efter cykelpasset.

Det absolut bästa är faktiskt att omedelbart äta en frukt eller något annat enkelt (som till exempel nötter) för att sedan ett tag senare äta en rejäl måltid. Denna måltid ska vara allsidig och innehålla såväl kolhydrater som protein, och dessutom bör du se vara noggrann med att dricka rejält med vätska. Vatten och vätskebalansen är dessutom viktig att tänka på under själva träningspasset, så ta gärna med dig en vattenflaska.

Vissa elitcyklister tar kosttillskott för snabba kolhydrater eller extra kraft (till exempel beta-alanin), men detta är som tidigare nämnt ingen absolut nödvändighet. När det kommer till cykling är kosten viktig, särskilt ifall man tävlar eller är mer seriös i sitt cyklande. Så om du inte redan gör det, börja se över kosten. För din egen och dina resultats skull!

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.