Cykelträningstips & cykelövningar

Många som cyklar regelbundet känner för eller senare att man vill ta träningen till nästa nivå. Inom cykling så kan man hitta alla möjliga människor, och det är inte alltid det har med träning eller tävling att göra. Att cykla till jobbet eller i storstaden är minst lika populärt, och vissa andra föredrar enstaka cykelturer under varma sommardagar. I vilket syfte vi cyklar skiljer sig med andra ord åt, men något som däremot inte skiljer sig, utan alltid är detsamma – är hur man cyklar.

Cykling är relativt skonsamt mot vår rygg, våra leder och vår kropp. Dessutom är det en utmärkt träningsform, och det kan appliceras både i vardagen samt på elitnivå under intensiva tävlingar. Men till sist så känner de flesta som gillar cykling att man vill utvecklas, bli bättre och träna ännu effektivare. Så vad finns det egentligen att tänka på? Även om man har lärt sig cykla så kan man fortfarande ha stor nytta av tips och råd.
Sittställningen när man cyklar är till exempel otroligt viktig att hålla koll på. Om man sitter korrekt på sin cykel så kan man också cykla bekvämt och effektivt.

Det kan ta lite tid att hitta den perfekta positionen, men det bästa är att pröva sig fram. Var även noggrann med att kontrollera sadeln, styret och vart dina fötter är positionerade på pedalerna. Somliga tycker det är bekvämare med lite högre sadlar, medan andra föredrar lite lägre. Lyckligtvis finns det checklistor att utgå ifrån för att göra det enklare för sig. När du sitter på cykeln och sätter hälen på pedalen så ska ditt ben vara nästan rakt under tiden pedalen befinner sig i bottenläge. När det kommer till styret så brukar man generellt rekommendera att det skall vara 5 – 10 centimeter lägre än vad sadeln är. Hur man sitter är otroligt viktigt, och det kan vara avgörande för att undvika ryggont, förslitningsskador eller problem med knäna.
Cykling ställer emellertid inte bara krav på hur vi sitter, utan också hur pass tränad man är i benen. För det är trots allt våra ben vi huvudsakligen använder oss utav, och för dig som använder cykling som ren träningsform så finns det många tips och trix att hämta. Om du vill träna dina ben lite extra kan du testa att trampa med bara ett ben på pedalen. Då stärker du både muskelfibrer och senor. Extra effektivt blir detta om du cyklar i en uppförsbacke eller på höga växlar.

Sist men inte minst så handlar cykling också till stor del om disciplin. En vacker sommardag är det lätt att cykelturen snarare förvandlas till ren sightseeing istället för ansträngande träning, så se till att skilja på dina träningspass och eventuella utflykter tydligt. Under vintertid är det lätt för många att bli lite slöa, och det är inte alltid att man vill använda träningscyklarna på gymmet. När vintertiden därför är över och dagarna börjar bli ljusare, var noggrann med att bygga upp din grundfysik på nytt (om det behövs).

Ja, cykling kan sannerligen se annorlunda ut från person till person. Förhoppningsvis skall ovanstående råd hjälpa dig lite på vägen, och för den som är intresserad finns det ännu mer information samt tips ute på nätet, i tidningar och på teve.

Trampa lugnt!

Leave a Reply




If you want a picture to show with your comment, go get a Gravatar.